lørdag 1. september 2012

Hvitløkshorn med krydderurtremonce


Venninnekvelder er kjekt!
Liker å prøve ut nye ting å servere slike kvelder.
Da tar jeg frem utklippsboka mi med oppskrifter.
Denne gangen falt valget på:

Hvitløkshorn med krydderurtremonce



Krydderurtremonce

50 gram mykt smør
50 gram hakkede mandler
25 gram revet parmesanost
1 neve krydderurter
2 pressede hvitløksfedd
Revet skall av en sitron (jeg brukte lime)

Bland alt til en smørbar masse.

Hvitløkshorn

2,5 dl melk
25 gram gjær
1 ts salt
1 egg
25 gram smeltet smør
100 gram rugmel
ca 300 gram hvetemel

Smelt smøret, hell i melken. Løs opp gjæren i fingervarm væske. Tilsett salt og egg. Rør inn rugmel, deretter hvetemel til passe deig. Elt godt og hev 1 time. Slå deigen ned på et meldrysset bord, del i to og kjevle i to sirkler. Skjær hver sirkel i seks trekanter. Legg litt remonce på hver trekant og lag horn. Hev i 1 time. Pensle med eggehvite og dryss med hakkede mandler. Stek i 12-15 minutter.




Jeg invidde faktisk etasjefatet denne kvelden. Ikke så mye plass, men akkurat passe til litt smått og godt. Har som mål å ikke la slike venninnekvelder bli stressende, så i går var det ikke mye kjøkkenarbeid i forkant. Litt druer, småtomater, M (mmm), oppskjært mango og knasende godt potetgull fra en nyåpnet butikk i bygda, Halsa Økomat.


Det er kjekt å tenke på at mine oldeforeldre har drukket kaffe av koppen i etasjefatet.


Hvitløkshornene ble sprøe og gode. Neste gang serverer jeg nok en salat til, og kanskje lager jeg snurrer med remonce i stedet? Liker at fyllet blir fordelt i hele brødet.


2 kommentarer:

  1. *Note to self: Bo nære nok Glede til å komme på jentekveld å få servert absurd lekkert mat!!*
    Åh, jeg er sulten HELE tiden akkurat nå, you are not helping!! ;)

    SvarSlett
  2. Note to self: gjør som "datt" ovenfor her! NAM! :))

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...