søndag 8. juli 2012

Kylling i kremet jordbærsaus


Dette er 
en hyllest
til en liten restaurant
i de trange gatene
i gamlebyen i Rethymnon
en by på Kreta....



Herr Glede og jeg
har vært to ganger i Rethymnon.

Vi ble så forelsket i gamlebyen
at vi måtte tilbake.
Castello restaurant var magisk.
Som på film.
Og her spiste vi...
 kylling i jordbærsaus.

Dette er vårt forsøk på å gjenskape denne retten
og dermed
en opplevelse...
et minne...
lukter...
smaker...







Kylling i kremet jordbærsaus

Kyllingfilet
1 ss smør

3-4 sjalottløk, finhakket
1 ss smør
1/2 dl kyllingsjy
1/2 boks matfløte
3 ss philadelphia (bruke evt. 1 hel boks matfløte)
1 ss "fersk koriander" på tube
1 ts "fersk basilikum" på tube
1/2 dl rosèvin
1 ss rødvinseddik
15-20 jordbær i skiver
salt og pepper

Stek kyllingfileten i smør. Krydre med salt og evt. pepper. "Kok ut" pannen med ca 1 dl vann. Stek sjalottløken myk i smør. Tilsett kyllingsjy, fløte, philedelphia, vin og krydder - la det "syde" litt. Rett før servering legges jordbærene i sausen så de akkurat rekker å bli varme.

Serveres med ris og frisk salat, evt litt basilikumsirup.
Pynt med ferske basilikumblader og selvplukkede markjordbær.


Jeg bruker å blande fullkornsris og jasminris/basmatiris i like mengder. Denne gangen brukte jeg små "porsjonspaiformer" til å "dandere" risen på asjetten. Skyll formen med litt vann først, så blir det lettere å anrette på asjetten.


Var utrolig spent på om vi klarte å "gjenskape" lukter og smaker...

Vi gjorde litt ekstra innsats ved å 
dekke på det blå bordet
hente inn en rose fra hagen
skjenke litt vin i glasset

VIPS
så var vi i Rethymnon
Ja, faktisk.
Nesten litt stolt.















Dette er mitt bidrag i 


Jeg er bidrag nr.38
Utrolig takknemlig om du velger å gi meg din stemme.
Du kan stemme fra fredag kl.12.
Du kan også vinne en premie ved å legge igjen en kommentar når du stemmer.




6 kommentarer:

  1. Å Halleluja Glede!! Ja denne kan du virkelig være stolt over!! Det ser og hørest ut som en vinner :) jeg skal stemme på deg jeg, for dette synet ga meg vann i munn! Åsså markjordbær da du :) såååå godt som det er!! Det har kommet varer fra Røros til oss så jeg kan komme innom idag.
    Tusen takk for omsorgsgaven!! Klem fra nabon :)

    SvarSlett
  2. Rethymnon har jeg også vært og forelsket meg også i byen. Om alt klaffer skal jeg tilbake i år og gleder meg veldig som du sikkert skjønner. Se om jeg finner den restauranten kanskje ;)
    Lykke til i konkurransen :D

    SvarSlett
  3. mm m, deilig!!
    du foresten et lite tips, fant denne annonsen på epla, og tenkte på deg med det samme :)

    http://epla.no/samler/produkter/517866/

    SvarSlett
  4. Hei flotte Glede!

    Lenge siden jeg har kommentert nå, sommeren har tatt oss og det blir lite nett-tid. Men NÅ måtte jeg bare, for dette var et vakkert innlegg på alle måter. Jeg blir så imponert over måten dere koser dere på, tar tid i hverdagen, nyter og mimrer. Rethymnon er en kjempekoselig by. Jeg og Rasmus var på Kreta i 2006 og vi kjørte til Rethymnon fra Agia Marina (som vi bodde i). Kjempefint sted. Og dette hørtes ut som en veldig eksotisk rett. Veldig spennende med nye smaker, håper jeg får testet ut denne i løpet av sommeren.

    Lykke til i utfordringen!

    Gode klemmer

    SvarSlett
  5. Wow, jeg er imponert! Ikke bare over matretten, men av bildene og layout'en på selve bloggen også:)Du er kjempe flink!

    Lykke til, jeg heier på deg,

    Hilsen fra
    Kristina B. L.

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...