onsdag 19. september 2012

Knallgod orientalsk kyllingsandwich!



Mye av min matinspirasjon finner jeg i magasiner og kokebøker. Oppskriftene jeg faller for i ulike magasiner, klipper jeg ut og limer inn i min egen oppskriftsbok. Det vil si, foreløpig har jeg tre slike bøker.. 


Da jeg bladde gjennom en tidligere utgave av KK Living her er dag, fant jeg en oppskrift på "Orientalsk kyllingsandwich". For at jeg skulle huske å prøve den ut, ble den hengt opp på kjøkkenveggen med washi-teip.


Først skulle kyllingen marineres. Enklere kan det ikke bli: 

Kylling + soyasaus + honning + limesaft

I følge oppskriften skulle det stå i 3 timer, men slik ble det ikke denne gangen, den sto i 15 minutter og det gikk helt fint. Ble masse smak!



Så til den herlige dressingen:

majones + creme fraiche + mango chutney + karri + spisskummen + limesaft



Herr Glede fikk i oppgave å bake
 sandwichrundstykkene:

3 dl melk
50 gram gjær
100 gram smør
1 ts havsalt
2 ts rørsukker
ca 350 gram hvetemel
50 gram grovt sammalt rugmel
1 håndfull sesamfrø
1 håndfull gresskarkjerner

Gjæren røres ut i litt av melken. Smelt smøret, og hell i resten av melken. Hell blandingen over gjæren og rør sammen. Ha i sukker, salt, sesamfrø, gresskarkjerner og mel til passe deig. La den heve til dobbelt størrelse. Form 10 boller (evt flere små), legg dem på en bakeplate med bakepapir og la dem etterheve. Pensle med egg og pyntes med gresskarkjerner (evt sesamfrø).

Stekes ved 225 grader i ca 15 minutter.


Stek baconskiver. Deretter tømmer du av marinaden og steker kyllingen. Her har vi gjort det lettvint og snittet avokadoskiver "rett i skallet". I tillegg skjærte vi opp tomatskiver fra egen tomatplante. 


Så er det bare å lage sin egen sandwich med: 
rundstykker, dressing, kylling, bacon, avokado, tomat OG søt chilisaus.


Det skjer et eller annet når kyllingen marineres med soyasaus, lime og honning. Kjøttet blir utrolig mørt og saftig, med en nydelig smak!


Det var akkurat så godt jeg håpet det skulle bli. Kanskje enda bedre!? Neste gang lager vi dette en fredagskveld og finner en god vin til!

Prøv det da vel!


Dette er mitt bidrag i Matbloggsentralens kyllingutfordring.
Jeg er bidrag nr.101.

Titt innom Matbloggsentralen for å bli inspirert. Utrolig mange flotte bidrag.

Du kan stemme på din favoritt fra fredag kl.12.
Den som stemmer kan også bli med i trekningen av et gavekort.
Velger du å stemme på meg, blir jeg selvsagt kjempeglad!


8 kommentarer:

  1. Det så helt fantastisk ut! Nam!

    SvarSlett
  2. Puuuh, jeg sitter her og venter på at poteten skal være ferdig kokt og sulter, dårlig timing! :P

    SvarSlett
  3. Selv om jeg er mett etter middagen nå så ble jeg sulten igjen ;)
    Kyllingen har jeg faktisk prøvd, EN HØYDARE !
    Den dressingen var utrolig spennende, har alle ingredienser.. MÅ PRØVES.

    SvarSlett
  4. Dette såg fantastisk godt ut!!
    På min lille bloggvandring havnet eg her - og her kommer eg garantert igjen.
    Gleder meg til å følge deg videre.

    Finfin helg til deg!! :0)

    SvarSlett
  5. oi oi!! Nå ble jeg sulten!! Ser og høres kjempegodt ut! Gøy å prøve noe nytt og deilig med mat som er laget fra bunnen av:-)))))
    Kjempefine bilder du viser:-))))

    Fin helg til deg!!
    Klem Siri

    SvarSlett
  6. Herlige bilder! Den oppskrifta heng faktisk på vårt kjøleskap også. Har berre testa ut dressingen til ferdiggrilla kylling og kjøpechiabatta (kom seint heim og var litt kaputt ein laurdagskveld), men godt var det. Fekk veldig lyst å teste ut oppskrifta i si heilhet no.

    Masse lykke til på utfordringa!

    God helg!

    SvarSlett
  7. Mmmm så deilig!!
    Dersom rundstykkene er stekt på forhånd er det en ypperlig hverdagsrett i hektiske tider - tusen takk for tipset!:)
    Ha en flott kveld og ei god helg!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  8. Vi laget dette til middag i dag. Byttet ut rundstykker med ris, droppet bacon (hadde ikke, ellers er det jo sjelden noen god grunn til å droppe bacon!) og hadde litt flere grønnsaker til. Supergodt altså! Og dippen var supergod =) Takk for oppskrift

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...