lørdag 26. november 2011

Gode pepperkaker!


"Skal vi bake pepperkaker i dag?", var det første Lille Glede spurte om da hun sto opp i morges. Formiddagen ble lang, men kl 13 kom det først to nisser, før resten av pepperkakebakegjengen kom. Søskenbarn, tante, onkel, bestemor og bestefar. Lille Glede var i fyr og flamme. Tradisjonen startet for tre år siden og i år var det vår tur. Skikkelig julestemning var det rundt bakebordet. Latter, julemusikk og masse flinke bakermestere! Pepperkakeformen over er ny og veldig god - og fine pepperkakemenn med knapper, øyer og munn ble det. Kakene falt i smak, så tenkte å dele oppskriften med dere. I tillegg vil jeg gi et lite tips: prøv pepperkaker med hvitost, kanskje til en kopp te. Nydelig!


Kjempegode pepperkaker

150 g meierismør
1 dl mørk sirup
2 dl sukker
1 dl kremfløte
1/2 ts malt nellik
1/2 ts malt ingefær
1/2 ts pepper
(1/2 ts allehånde)
2 ts kanel
1 ts bakepulver
ca. 450 g hvetemel

I stekovnen: 175 grader i ca. 10 min.

Bland smørterninger, sirup og sukker i en kjele. Varm opp til sukkeret er helt smeltet. Ta kjelen av platen og avkjøl noe, før du tilsetter fløten. Sikt i krydder, bakepulver og det meste av melet. Rør alt sammen til en jevn deig. La deigen stå kaldt over natten. Bruk godt med mel når du baker ut og kjevler, for den blir fort "svett". Stikk ut kakene, stek dem og avkjøl på rist.



Adventsstaken har kommet frem. Stjernefatet er kjøpt på Cornelias hus. Tallene har jeg hatt liggende i to år - fant dem ikke til advent i fjor og året før, men nå fikk jeg endelig tatt dem i bruk. 1-tallet manglet krok til å feste tauet, men det ble ordnings likevel.



Pyntet med litt hasselnøtter og valnøtter.


Nå er det adventsstemning her i Svingen!


Det begynner til og med å lukte pinnekjøtt her! Mmm...
God lørdag til alle som titter innom.

5 kommentarer:

  1. :D ååå så fin en adventsstake Kristin!!
    Kan tenke meg lille Glede var i stooorform ja! :) Er stor glede iheimen når familien koser seg ilag!!
    Her har vi bakehelg også, pepperkaker i går og i morgen blir det pepperkakehus med masse god pynt på :)) også far i huset har briliert med sine bakekunster :)
    du, kjenner pinnekjøttlukta helt hit... ;)
    Gooo lørdag til deg og dine :)

    SvarSlett
  2. Herlig med pepperkakebaking sammen med andre.
    pepperkake med hvitost, det hørtes litt spennende ut, må testes;)
    Vi skal bake pepperkaker i morra :)

    Pinnekjøtt,,nammmm.. skulle ønske jeg også hadde den lukta i hus. men her spiser vi grøt i dag, tente lys adventstjerne og stake har kommet opp, så det er vel igrunn litt stemning her også ;)

    SvarSlett
  3. Så koselig! Pepperkaker er julestemning! <3

    SvarSlett
  4. For koselige bilder. Deilig med pepperkaker.
    Fin adventstid til deg! Klem, PiPa

    SvarSlett
  5. Det første jeg vil si er at jeg er lei meg for at jeg ikke har vært inne og lagt igjen spor på lenge, men jeg tenker stadig vekk på deg og den fine gledefamilien din, de skal du vite :) det er bare det at jeg er litt usikker på hvor tida blir av (eller egentlig vet jeg jo at den går til butikken), og hvordan jeg skal få krefter og energi til den lille tida som er til overs.. Men hei, her er jeg en kjapp tur innom! Fortsatt sørover, reiser nordover på torsdag. Det skal bli helt fantastisk! Førjulseventyret i Henningsvær på lørdag, der vi kan støpe våre egne lys og gå på julemarked. På fredag skal vi på jakt etter bryllupslokaler! Makan, det kribler litt :)
    Håper du har en fin mandag <3
    Og du, tusen takk for alle fine spor du legger igjen hos meg! jeg leser hvert ord :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du la igjen en glad hilsen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...